Børnesyn
Børnesynet er opdateret i 2024.
Indledning
Børn og unge har ret til mad, sundhed og et sted at bo. De har ret til tryghed, omsorg, beskyttelse og inddragelse. De har ret til udvikling – at lege, lære, trives. De har ret til at blive respekteret, anerkendt og hørt. Børn og unges rettigheder er noget, vi alle kan tilslutte os. Det står skrevet i love og konventioner og er heldigvis ikke til diskussion.
Men hvordan SER vi på børn? Det kan vi diskutere. Det skal vi diskutere. For det betyder uendeligt meget for børn og unge, deres liv og udgangspunktet for vores arbejde, at vi har et fælles børnesyn, der kan være fundamentet i det gode børne- og ungeliv på Ærø. Et syn, som er stilladset, når vi skal arbejde med politikker, værdier og inddragelse. Et syn, som gennemsyrer vores daglige arbejde med børn og unge i Ærø Kommune og kan tjene som guide for folk, der møder børnene i foreninger i deres fritid.
Med inspiration fra fagfolk, forskning, organisationer og praksis har vi formuleret fire statements, der udgør Ærø Kommunes Børnesyn. Børnesynet fortolkes og forankres i alle enheder, der skal se på de generaliserede statements og ud fra deres virkelighed spørge: Hvad betyder det hos os?
De fire statements med ”betydnings-uddybninger”:
Børn og unge gør altid deres bedste
Det betyder:
Børn og unge handler ud fra de rammer, betingelser og forudsætninger, de har. De er ikke selvvalgt udfordrede, i mistrivsel eller en udsat position. Når et barn har en adfærd, der udfordrer eller har svært ved at lykkes i den givne ramme, må den voksne spørge sig selv: ”Hvad har jeg overset her?”.
Det er de voksnes/medarbejdernes ansvar at ændre på rammerne omkring et barn eller en ung, der ikke trives eller er i en udsat position. Det kan aldrig blive barnets eller den unges eget ansvar.
Vi har fokus på barnet og den unges ressourcer og styrker, som vi understøtter. Det er den voksnes ansvar at hjælpe børn og unge ved at pege på de forhold, hvor børn og unge lykkes, så det forstærkes.
Børn og unge er kompetente i eget liv og skal medinddrages
Det betyder:
Børn og unge har ret til medinddragelse, medindflydelse og medbestemmelse i forhold, der involverer barnet eller den unge. Det gælder i alle barnets/den unges arenaer (institution, skole, familie, fritid).
Vi er nysgerrige på og inddrager altid barnets perspektiv. Vi arbejder med et tilstræbt indefra-perspektiv i forsøget på at inddrage og forstå børn og unge og differentierer efter alder og modenhed.
Vi er bevidste om, at børn, unge og deres familier selv skal være med til at identificere deres vigtigste udfordringer og selv er med til at pege på løsningerne og støttes i at træffe valg, der er til gavn for barnet eller den unge.
Børn og unge udvikles i relationer og fællesskaber
Det betyder:
Børn og unge har brug for at føle, at de hører til og indgår i nogle meningsfulde fællesskaber. De voksne er bevidste om, at er er forskel på børnenes / de unges behov for /lyst til få eller mange sociale aktiviteter, at være i store eller små fællesskaber, i familien eller i daginstitution/skolen.
De voksne skal facilitere, skabe rammer for og tilbyde børn og unge meningsfulde fællesskaber, der har fokus på mangfoldighed og deltagelsesmuligheder for alle uanset forudsætninger.
Børn og unge skal have tid og rum til at være og udfolde sig
Det betyder:
Tiden som barn og ung har en værdi i sig selv, og de voksne derfor skal sikre, at vi ikke stiller krav, skaber et præstationspres og møder børn og unge på en måde, der voksengør barndommen og ungdommen.
Børn og unge skal mødes svarende til deres alder og modenhed.
Medarbejdernes tilgang
I naturlig forlængelse af de fire statements skal det nævnes, at vi som medarbejdere:
- Løfter i flok og spiller hinanden stærke.
- Arbejder med afsæt i en Vi-kultur, hvor samarbejde og teamånd er det centrale.
- Er nysgerrige på egen og kollegernes praksis og lader refleksive samtaler få plads.
- Arbejder ud fra det åbne mind-set om, at ingen af os ejer hele sandheden, men at der findes mange sandheder og perspektiver, og vi udfordrer hinandens antagelser.
Dét er grundlaget for at børnene, de unge og vi selv lykkes.
Afrunding
Børnesynet skal leve helt naturligt i hverdagen og være en del af den daglige refleksive praksis, men også tages op årligt på medarbejdermøder til diskussion.
Et børnesyn skal følge med tiden og tage højde for den viden og de erfaringer, vi tilegner os gennem forskning og praksis. Det er derfor tanken, at børnesynet på initiativ fra B&U-chefen tages op i relevante fora til revision, hvert andet år.