Hjem Mit liv Sundhed og forebyggelse Sundhedstilbud Diætist forløb Ligevægt-et hold for vægtneutral sundhed

Ligevægt-et hold for vægtneutral sundhed

Ligevægt – sundhed i balance

Ligevægt – sundhed i balance er et holdforløb for mennesker, der bøvler med deres forhold til krop, mad, bevægelse og vægt.

Vi har smidt vægten ud og tager dig med i en ny retning. Men hvorfor har vi smidt vægten ud? Det har vi fordi, din kropsvægt ikke siger noget om, hvor sund du er. Sundhed handler om meget mere end blot et tal på vægten, og det er alt det meget mere, vi går i dybden med. Konceptet kaldes for vægtneutral sundhed, og arbejder ud fra et sundhedsperspektiv frem for et vægttabsperspektiv. Fokusset her er:

• Intuitiv spisning, dvs. at man lærer at mærke sin sult- og mæthedsfølelse.
  • Nydelsesfuld bevægelse dvs. at bevæge sig ifht. det man selv syntes er sjovt.
  • Egen omsorg med respekt for kroppens behov og at finde mentalt ro.

Hvorfor tilbydes der ikke et hold for vægttab mere?

Fordi vejen til et varigt vægttab desværre ikke findes. Al forskning peger på, at man uanset hvordan man har tabt sig, så ca. 2 år efter, er man desværre igen kommet op i vægt. Enten ligger man lidt under, eller lidt over den kropsvægt man havde inden man startede sit vægttab. Samt det at være på kur, har mange negative konsekvenser for kroppen, fx tab af muskelmasse, manglende overskud, træthed, lavere basal stofskifte og meget mere.

Men hvad tilbyder vi så:

• At få et mere balanceret og roligt forhold til mad og spisning
  • At komme i gang med bevægelse man kan lide
  • At passe bedre på sig selv – lær at sige til og fra
  • At mærke kroppens signaler og tillad sig pauser/ få ro
  • At acceptere den krop, man har lige nu
  • At komme væk fra ”alt- eller- intet” tankegangen og fastlåste tanker om sundt /usundt
  • At opdage, at man har en ”lumsk” hjerne der ofte kan modarbejde nye tiltag
  • At forandring helt naturligt er svært

Holdet er for dig, der er over 18 år, har en BMI på 30 eller derover. Kender til det at være på slankekur eller have en forstyrret spisning, dvs. at man spiser efter mange regler. Og at man kender til skyld og skam efter at være faldet i. Samt at man føler, at ens kropsvægt står i vejen for det gode liv.

Du skal have lyst til at indgå i et gruppeforløb med undervisning, dialog, øvelser og et ønske om at arbejde med forandringer, samt deltage i let fysisk aktivitet af ca. 45 min varighed hver gang, der bliver tilrettelagt efter dit niveau.

Forløbet bliver udbudt 2 x årligt, forår og efterår. Man kan kun deltage 1 gang. Der er lukket i skolernes ferier og helligdage.

Forløbet er et 10 ugers kursus med mødegang 1 x ugentligt af 2 timers varighed. Det forgår i sundhedshusets lokaler på Sygehusvejen 18, 5970 Ærøskøbing. Tilbuddet er gratis, og man skal selv kunne komme til sundhedshuset.

Man tilmelder sig ved henvendelse til sundhedshuset på understående kontakt oplysning. Man kan også blive henvist igennem egen læge eller fra andre sundhedsfaglige i kommune.

Man bliver herefter indkaldt til en individuel samtale, hvor vi afklarer, om tilbuddet er det rette for dig.

I foråret 2024 er der opstart mandag den 11. marts klokken 15.00- 17.00.

Tina Vilhelmsen
Klinisk diætist, Sundhed og Forebyggelse