Hjem Om kommunen Kommunikation og presse Nyheder Flere som Anne

Flere som Anne

Sygeplejersker gør en forskel for andre mennesker, hver gang de er på arbejde. De står lige ved siden af os, når vi gennemgår de sværeste situationer og de lykkeligste øjeblikke i vores liv. Og vi har brug for flere sygeplejersker i Danmark. Læs om Annes oplevelse af at være sygeplejerske på Ærø. Måske er sygeplejefaget noget for dig?

”Jeg har aldrig haft passion for ét bestemt speciale.”

Sådan svarer Anne Johansen, sygeplejerske på Marstal Ældrecenter, når hun bliver spurgt, hvorfor hun har valgt at arbejde i den kommunale sygepleje på Ærø. Hun fortsætter:

”Det lyder måske mærkeligt, men det er ikke min interesse for hverken cancer, psykiatriske sygdomme eller misbrug, der driver mig mest. Som sygeplejerske er jeg optaget af at være nærværende og til stede i mødet med det enkelte menneske. Og det er netop derfor, det giver mening for mig at være sygeplejerske på Ærø.”

Anne oplever sit job som meningsfuldt, fordi det er alsidigt og har fokus på mennesker.

Som sygeplejerske på afsnittet ’Midlertidigt ophold’ på Marstal Ældrecenter, beskæftiger Anne sig ikke kun med ét speciale eller én patientgruppe i sin hverdag. Hun møder, hjælper og samarbejder med mange forskellige mennesker, der lever med vidt forskellige diagnoser. Det betyder, at hun i løbet af en arbejdsdag sætter sin faglighed i spil på forskellige måder i forbindelse med forskellige problemstillinger.

Som sygeplejerske står fagligheden ikke alene. Anne skal også benytte sine sociale kompetencer, fordi hun arbejder med mennesker.

Jeg synes, at samarbejde med mennesket, der lever med en kronisk sygdom, er mere spændende, end den kroniske sygdom er i sig selv. Jeg elsker at bruge min faglighed i arbejdet med patientens ønsker, ressourcer og formåen,” fortæller Anne.

Anne fremhæver, at der i sygeplejen på Ærø er plads til det relationelle arbejde, som for hende er en vigtig del af sygeplejefaget:

”Når jeg går på arbejde, kan jeg forholde mig til det enkelte menneske, samtidig med jeg bruger min faglighed. Det er noget af det, der gør det særligt for mig at arbejde på Ærø.”

Vi har brug for flere som Anne

I Danmark får vi brug for flere sygeplejersker, flere som Anne, flere som DIG.

Fremtidsprognoser viser, at samfundet i 2030 kommer til at mangle 8.200 sygeplejersker*. Derfor har Region Syddanmark, 20 syddanske kommuner, Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og University College Syd indgået samarbejde om at få flere til at søge ind på sygeplejerskeuddannelsen. Det er blevet til en kampagne med titlen ‘FLERE SOM DIG’.

Ærø Kommune deltager i kampagnen og vil i maj måned dele indhold om sygeplejerskefaget og specifikt om sygeplejen på Ærø.

Du kan læse mere om kampagnen på www.fleresomdig.dk

*Kilde: fleresomdig.dk