Gør hækken klar til vinteren

Efteråret er over os, og bladene begynder snart at falde. Det betyder, at det er et godt tidspunkt at få klippet hækken og forberede den til vinteren. Ved at beskære din hæk nu, kan du både sikre bedre udsyn langs veje og fortove, samtidig med at du gør hækken klar til næste vækstsæson.

Her er et par gode råd til, hvordan du bedst passer din hæk i september:

Klip hækken før frosten

Før vinterens kulde for alvor sætter ind, er det en god idé at give hækken en trimning. Ved at klippe den nu, undgår du at beskære den under frost, hvilket kan skade grenene. Det gør også hækken mere modstandsdygtig over for vinterens vejr.

Sikre frit udsyn for trafikanter

Når du klipper hækken, er det vigtigt at sikre, at der er godt udsyn ved veje og indkørsler. En veltrimmet hæk skaber bedre sikkerhed for både fodgængere og bilister, da den ikke skygger for udsynet eller indsnævrer fortove og veje.

Fjern nedfaldne grene og blade

Når du rydder op omkring hækken, kan du samtidig sørge for, at den ikke kvæles af nedfaldne blade og grene. Ved at fjerne affaldet forhindrer du, at fugt samler sig og giver grobund for sygdomme i hækken, samtidig med at du holder området pænt.

Lettere vedligeholdelse til foråret

En hæk, der er blevet trimmet i efteråret, kræver som regel mindre arbejde, når foråret kommer. Det betyder, at du kan nyde din have mere, uden at skulle beskære en overgroet hæk, når alt springer ud igen.

Beskæring af træer og buske langs veje