Borgerforslag
Er du borger i Ærø Kommune og fyldt 15 år, kan du stille borgerforslag til behandling på et møde i Ærø Kommunalbestyrelse, samt støtte forslag der er fremsat af andre.
Du finder en vejledning til, hvordan du støtter forslag, i fold ud-menuen "Støt et forslag" på denne side.
Nedenfor kan du bl.a. se:
- Aktuelle borgerforslag
- Hvordan du opretter og støtter borgerforslag
- Hvad du ikke kan stille forslag om
- Hvordan Kommunalbestyrelsen behandler dit borgerforslag, hvis det får tilstrækkelig støtte
Aktuelle borgerforslag
Forslaget oprettet 17-12-2024 af Jan Bert Paul Gramsbergen
Beboere i landområder, hvor der sprøjtes med pesticider, har 2-3 gange større risiko for at udvikle Parkinsons sygdom, Autisme og bestemte kræftsygdomme er også koblet til områder med et højt forbrug af pesticider.
Landmænd på Ærø anvender sprøjtegifte, herunder en række Parkinson-relevante pesticider, ca. 6-13 gange om året, afhængigt af afgrøder eller om pesticiderne blandes ved sprøjtning. Sprøjtningen foregå uden varsling til beboerne, selvom mange pesticider er flygtige (volatile) organiske stoffer og kan måles i luften flere hundrede meter væk fra, hvor de er sprøjtet.
Ærø Kommune og landmænd bør beskytte Ærøs befolkning mod eksponering for pesticider via indånding og hudkontakt med jord, afgrøder og græs i vejkanten. Detgælder i høj grad børn og gravide. Beboerne opfordres til at lukke vinduer, tage vasketøj ind, ikke høste samt undgå at spise grøntsager og frugt fra egen have under giftsprøjtningen samt de første dage herefter.
Borgere, som underskriver dette borgerforslag, ønsker, at Ærø Kommune giver landmændene besked om, at der bør varsles inden sprøjtning med pesticider.
Landmændene opfordres hermed til at:
1. Varsle beboerne, skoler og daginstitutioner inden for 500 m af arealet, som ønskes sprøjtet, og
2. Oplyse kommunen om det pesticid, de vil sprøjte med (med angivelse af registreringsnummer og dosis per hektar).
Når kommunen registrerer dato, sprøjtetpesticid og matrikelnummer, er der mulighed for, at kommunen, vandværker og grønne organisationer kan følge med i pesticidforbruget og sammenligne de varslede giftsprøjtninger med
pesticidjournaler, som landmændene indberetter til Miljøstyrelsen. De indberettede pesticidjournaler er tilgængelige, når man beder om aktindsigt et år efter sprøjtningen.
11 |
Opdateret 19-12-2024 kl. 16:32
Er du borger i Ærø Kommune og fyldt 15 år, kan du oprette et borgerforslag.
Du opretter et forslag ved hjælp af MitID.
Du skal skrive navn, mail og adresse, når du opretter dit forslag.
Du giver samtidig samtykke til, at dit navn bliver synligt for andre på kommunens hjemmeside, og at dine oplysninger registreres i den tekniske løsning.
Ikke digitale borgere kan aflevere deres forslag eller stemme i Borgerservice.
Der kan gå op til 2 hverdage, inden dit forslag kan ses på hjemmesiden. Du vil modtage en mail, når dit forslag er offentliggjort.
Er du borger i Ærø Kommune og fyldt 15 år, kan du støtte borgerforslag.
Du støtter et borgerforslag ved at stemme ved hjælp af MitID: Send sikker post
Når du kommer ind via MitID, skal du vælge
- Modtager: Søg "Ærø Kommune"
- Kategori: Vælg "Skriv til Ærø Kommune"
- Dit emne: Skriv "Borgerforslag"
- Din besked: Skriv navn, mailadresse og adresse, samt hvilket borgerforslag du stemmer på.
Se dette skærmbillede for eksempel på, hvordan du stemmer på et borgerforslag via sikker post:
Dine oplysninger vil ikke være tilgængelige for andre.
Du kan kun afgive én støtte til hvert forslag.
Ikke digitale borgere kan møde op i Borgerservice og aflevere deres stemme på en stemmeseddel. Her skal man opgive cpr-nummer.
Når du støtter et forslag, giver du samtykke til, at dit navn registreres i den tekniske løsning.
For at et forslag kan blive behandlet, skal det have støtte fra 217 borgere.
Tallet 217 er valgt, fordi det er det antal stemmer, der skulle til for at blive valgt til Kommunalbestyrelsen for valgperioden 2022 til 2025.
Et forslag er aktivt på kommunens hjemmeside i seks måneder. Hvis forslaget ikke opnår det nødvendige antal stemmer inden for seks måneder, bortfalder det og bliver slettet.
For at et forslag kan blive behandlet, skal det inden for seks måneder have støtte fra 217 borgere. Tallet 217 er valgt, fordi det er det antal stemmer, der skulle til for at blive valgt til Kommunalbestyrelsen for valgperioden 2022 til 2025.
Et forslag, som har opnået det nødvendige antal støtter 14 dage før et kommunalbestyrelsesmøde, vil blive behandlet på førstkommende møde.
Opnås det nødvendige antal støtter senere end 14 dage før, vil forslaget blive behandlet på det efterfølgende møde.
Forslag behandles for åbne døre i Kommunalbestyrelsen.
Det er Kommunalbestyrelsen, der beslutter, hvad der skal ske med et forslag. Kommunalbestyrelsen kan eksempelvis godkende et forslag, sende det videre til behandling i fagudvalg eller afvise det.
Når et forslag har opnået tilstrækkeligt antal støtter til at blive behandlet, vil forslagsstiller modtage orientering om, hvornår forslaget behandles. Forslagsstiller vil også modtage orientering om resultatet af behandlingen.
De, der har støttet et forslag, vil ikke modtage orientering om forslagets behandling eller resultatet heraf, men må holde sig orienteret via dagsorden og/eller referat fra Kommunalbestyrelsens behandling. Du finder dagsordener og referater her.
Såfremt et forslag ikke opnår tilstrækkeligt antal støtter til at blive behandlet, vil forslagstiller modtage en mail om dette, og alle data slettes fra hjemmesiden.
Forslag som Kommunalbestyrelsen ikke kan behandle, er forslag der:
- ikke udgør noget konkret forslag, herunder hvis det alene har karakter af ren meningstilkendegivelse.
- vedrører personlige forhold og/eller navngivne ansatte i kommunen.
- indebærer behandling af fortrolige oplysninger.
- er ulovlige eller opfordrer til forbrydelser.
- ikke vedrører kommunale opgaver eller anliggende.
- indeholder injurierende eller groft stødende udsagn, åbenlyst urigtige påstande, eller nedsættende, forhånende eller truende bemærkninger.
- indeholder reklame eller opfordring til at støtte bestemte organisationer mv.
- har præg af at være en vittighed eller i øvrigt virker useriøse.
- har været behandlet som borgerforslag inden for det seneste år eller er identisk med en sag, der tidligere har været behandlet i Kommunalbestyrelsen.
Forslag, der ikke kan behandles af disse grunde slettes fra kommunens hjemmeside.
Det er borgmesteren, der træffer beslutning om dette.
Oplysninger om forslagsstiller og støtter opbevares i den periode, hvor forslaget er offentliggjort på kommunens hjemmeside, herefter slettes oplysningerne.
Dette gælder ikke for forslag, der optages på Kommunalbestyrelsens dagsorden.
Disse bliver journaliseret og arkiveret i kommunens ESDH-system og kasseres efter arkivlovens gældende regler.
Borgerforslag er omfattet af persondataforordningens regler.
Du finder kommunens informationer om databeskyttelse på dette link