Kommissorium for Lokalplan 8-2A udvalget
Formål
Lokalplan 8-2A-udvalget er nedsat i henhold til Lovbekendtgørelse nr. 2 af 04.01.2018 om kommunernes styrelse § 17 stk. 4.
Udvalget fungerer som sparringspartner for administrationen i forhold til efterlevelse af intentionerne i Lokalplan 8-2A for Marstal indre by
Opgaver
Udvalgets opgave er at vurdere nuancerne i den enkelte sag i forhold til lokalplanens skrevne ord. I sager hvor et byggeri, en restaurering eller en ombygning ikke tydeligt kan sammenholdes med lokalplanens skrevne ord, er det udvalgets opgave, i samarbejde med administrationen, at vurdere det enkelte projekt i forhold til lokalplanene intentioner.
Det gælder også i forhold skiltning på facader.
Udvalget er desuden høringspart, når andre kommunale planforslag omhandler fysiske forhold indenfor Lokalplan 8-2A’s område.
Udvalgets medlemmer kan på eget initiativ rejse sager til udvalgets behandling, såfremt sagen vedrører forhold omfattet af Lokalplanens formåls- og anvendelsesparagraffer.
Kompetencer
Udvalget har ikke selvstændig beslutningskompetence.
Udvalget har alene en vejledende funktion for Ærø Kommune, som har myndighedskompetencen ved afgørelse af de enkelte sager, som forelægges udvalget.
I tilfælde af, at sagen er principiel eller administrationen ikke ser sig i stand til at træffe en egen beslutning i henhold til den gældende kompetenceplan, forelægges sagen til fagudvalgets afgørelse.
Kompetencen skal udøves i henhold til de gældende forvaltningsmæssige principper vedrørende inhabilitet. Udvalgets arbejde er omfattet af Offentlighedslovens bestemmelser om aktindsigt.
Vedtagelsespåtegning
Således vedtaget af kommunalbestyrelsen den 28. februar 2018.
Udvalgets sammensætning
Kommunalbestyrelsen udpeger 2 medlemmer af sin midte til udvalget. De pågældende skal være medlem af fagudvalget.
Derudover består udvalget af:
1 medlem udpeget af Foreningen Snorren
1 medlem udpeget af Marstal Søfartsmuseum
Udvalget kan derudover selv udpege en repræsentant med interesse i bevaringen af Marstal by. Det kan være en beboer i Marstal, en person med særlige viden om bygningsbevaring, eller en person fra en forening, som ikke har en fast repræsentant i udvalget. Vedkommende har stemmeret på møderne.
Der indkaldes ikke suppleanter til møderne i tilfælde af et medlems fravær.
Valgperioden følger som udgangspunkt kommunalbestyrelsens valgperiode. Udvalgsmedlemmer, som ikke er valgt af kommunalbestyrelsen kan dog løbende lade sig udskifte, såfremt organisationerne giver meddelelse herom.
Konstituering
Udvalget konstituerer sig med en formand og en næstformand i sit første møde.
Møder
Der afholdes 4 møder årligt.
Møderne er ikke åbne for offentligheden.
Mødeplan for det efterfølgende år godkendes hvert år af udvalget på et møde i årets sidste kvartal. Mødeplanen indgår i kommunens egen mødeplan og offentliggøres på kommunens hjemmeside.
Der kan afholdes telefonmøder eller møder pr. mail, såfremt en sag kræver en hurtig afgørelse. Sagen behøver ikke efterfølgende behandling på et ordinært møde.
Udvalget er beslutningsdygtig, når mindst 3 medlemmer er til stede.
Sekretærfunktion
Teknisk Afdeling fungerer som sekretær for udvalget.
Sekretæren udarbejder dagsorden for alle møder og skriver referat af møderne. Dagsordenen skal være udsendt til udvalgets medlemmer senest 4 dage før mødets afholdelse.
Sekretæren sikrer sammenhængen til den videre myndighedsbehandling af sagen, herunder sagsforberedelse såfremt sagen kræver politisk behandling.
Vedtagelsespåtegning
Således vedtaget af kommunalbestyrelsen den 28. februar 2018.